Geschiedenis Gillette

GilletteBijna iedereen in de wereld kent het merk Gillette. Dat is ook niet verwonderlijk als je kijkt naar de rijke historie van het bedrijf dat eens begon met de uitvinding van een nieuw type scheermes. Het eerste mesje werd in 1903 door Gillette verkocht. Het ontwerp van de ‘Aristocraat’ in 1934 zorgde ervoor dat het scheren veranderde. Nadien werd het een stuk eenvoudiger om het mesje van het scheermes te halen. De overname van Gillette door Proctors & Gamble in 2005 heeft het bedrijf bepaald geen windeieren gelegd. De omzet groeit al jaren gestaag. Het van oorsprong Canadese bedrijf is dan ook al ruim honderd jaar één van de belangrijkste als het om de wereld van de persoonlijke verzorging gaat. Gillette kent een lange geschiedenis met reclame voor zijn producten. Als sinds de jaren veertig in de vorige eeuw sponsort Gillette bijvoorbeeld de honkbalsport in de Verenigde Staten.

 

Verschillende soorten Gillette scheermesjes

“The best a man can get”, is al jaren een gevleugelde uitspraak binnen de vele – wereldwijde – reclamecampagnes die het bedrijf elk jaar weer opnieuw in de spotlights weet te zetten. Gillette is echter niet alleen voor mannen, er is de laatste jaren ook meer aandacht voor de vrouw. De Venus-lijn is hier het beste voorbeeld van. Daarnaast worden er speciale gels gemaakt die voor beide geslachten een nog beter scheerresultaat mogelijk maken. In 1998 lanceerde Gillette als eerste een scheermesje met drie bladen. De Mach 3 werd een doorslaand succes. Om de zoveel jaar wordt er een nieuwe variant bedacht, zoals de Mach3 Sensitive in 2012. Tegenwoordig is ook de in 2006 gelanceerde Gillette Fusion met vijf bladen zeer populair. De vernieuwde Fusion ProGlide is daar een goed voorbeeld van. Door de zachte ribbels tussen de bladen is het scheren een stuk prettiger dan in de beginperiode.

 

Voor- en nadelen Gillette scheermesjes

Gillette staat bekend om zijn agressieve marketing. De concurrentie is het dan ook niet altijd eens met hoe Gillette zijn producten aanprijst. Daarnaast kan men zich afvragen of de snelle opeenvolging van de nieuwste en nog betere scheermesjes wel wenselijk is. Gillette verweert zich door terecht te stellen dat de nieuwste technologieën wel degelijk iets bijdragen aan een beter scheerresultaat. Hoewel het in de beginjaren een echt mannenmerk was, heeft Gillette nu ook op de vrouwenmarkt het één en ander voor elkaar gekregen. Dat, zo vindt Gillette, zegt veel over de kwaliteit van de Gillette scheermesjes.

1 Comment

Click here to post a comment

  • Mijn scheermeshouder te bedienen met batterij. daar is het knopje van afgevallen nomaals gebeurde dat en verdween het knopje in de afvoer.Ik heb van iets van plastic er op gelijmd aar dat werkte niet en is er inmiddels ook van afgevallen.Nu wil ik dat U toesturen voor herstel maar heb geen adres van uw firma en wacht op uw reactie.
    Hoogachtend,
    W.KRAP
    Peelstraat 9
    1944ve beverwijk.
    Tel.0251228069